Fagpersoner

Her kan du finde information om vores faglige tilgange, værdier, samt det at være studerende eller elev ved Rosenholm.

Du kan orientere dig om ledige stillinger hos os eller et af de andre centre under ”Handicap og Psykiatri” på dette link: Herning Kommune - Ledige stillinger

Vi søger løbende nye kollegaer og vil glæde os over at modtage din ansøgning.

Vikarbank:

Har du et ønske om at blive vikar på handicapområdet i Herning Kommune?
Så kan du læse mere om vores vikarbank via dette link: Vikarbanken Herning Kommune

Som en del af Handicap og Psykiatri i Herning Kommune, arbejder vi ud fra en fælles kerneopgave, som lyder:

"Som borger i Herning Kommune kan du for en kortere eller længere periode af dit liv have brug for specialiseret hjælp fra handicap- og psykiatriområdet. Vores tilgang til samarbejdet med dig er, at vi har fokus på dine muligheder for at leve så selvstændigt som overhovedet muligt og leve dit liv på en måde, som giver livskvalitet og mening for dig.

Vi vil meget gerne arbejde sammen med dem, der betyder noget for dig.

Vi vil gøre meget for at du kan opleve samhørighed med andre mennesker og bevare kontakten til din egn, din familie og dine venner.

Vi går gerne nye veje, og forsøger os også med det, vi ikke har prøvet før.

Vi arbejder ud fra en balancemodel med et ligeligt fokus på menneske, faglighed og økonomi.

Det betyder at:

  • Vi lytter til dine ønsker, håb og drømme for dit liv
  • Du vil møde medarbejdere og ledere, der er dygtige. De fleste er veluddannede og en del har viden på ekspertniveau
  • Vi træffer økonomisk ansvarlige beslutninger"

På Rosenholm betyder det i praksis, at vi arbejder ud fra menneskesynet: Alle mennesker er ligeværdige og har samme rettigheder.

Vores pædagogiske fundament på Rosenholm afspejler hvordan vi tænker om kerneopgaven og hvordan vi møder borgerne, pårørende og samarbejdspartnere.

Vi arbejder ud fra kerneopgaven med et skærpet fokus på Etikos principperne:

  1. At vi respekterer og styrker selvbestemmelsen for borgerne.
  2. At vi øger og bevarer selvhjulpenheden hos borgerne - på en meningsfuld og motiverende måde.

Organisationens værdier

En værdi afspejler hvad der er værdifuldt og ønskværdig i en organisation. Det er hvordan vi gerne vil prioritere og hvad organisationen forventer af dens personale.

Rosenholm er som organisation omfattet af Herning Kommunes værdier:

Professionalisme – God dømmekraft – Udfoldelsesfrihed – Økonomisk sans

For Rosenholm betyder det at:

  • At Rosenholm er et sted med høj grad af udfoldelsesfrihed for borgerne såvel som medarbejdere.
  • Kerneopgaven er altid i centrum
  • Vi går professionelt på arbejde og lægger de private holdninger i baggrunden
  • Vi har alle et fælles ansvar lige fra ledelse til medarbejdere (Samarbejde, faglighed og økonomi)
  • Vi går på arbejde med borgerne i centrum, men vægter også medarbejdernes arbejdsmiljø højt.
  • Vi tænker kreativt og vi tænker os om.

På Rosenholm arbejder vi ud fra et fast, pædagogisk fundament gennem forskellige tilgange og metoder, som du kan læse mere om herunder: 

KRAP

KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, og KRAP metoden bygger primært på 3 vigtige grundpiller – nemlig:

  • Det, vi tænker oplever vi, som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes.
  • Alle mennesker har ressourcer, og vi udvikler os bedst gennem vores succeser.
  • Alle mennesker har grundlæggende behov for anerkendelse.

Kognitiv betyder, at KRAP modellen tager udgangspunkt i de kognitive behandlingsformer.

Det, du tænker i en given situation, afhænger af, hvordan du bruger de forskellige sanseindtryk og informationer, som du får fra dine omgivelser og fra dig selv. Individets fortolkning af en given situation spiller altså ind på, hvordan situationen opleves.

Ikke to mennesker oplever derfor altid samme situation ens, og når vi arbejder med det, vi tænker, kan vi ændre vores oplevelse af verden omkring os.

At KRAP metoden er ressourcefokuseret betyder, at de, der anvender KRAP metoden, har opmærksomheden rettet mod de muligheder for udvikling, der findes i det enkelte individ.  Ved at rette fokus på et menneskes ressourcer, fremmer vi det samme menneskes eget fokus på disse ressourcer, og tilgangen til at arbejde med sig selv bliver mere positiv. Det samme gælder, når ansatte anvender KRAP pædagogik i deres arbejde. Her oplever de ansatte og brugeren begge en øget trivsel, fordi fokus er på ressourcer fremfor begrænsninger. Det er i ressourcerne, at muligheden for udvikling bor.

At KRAP er anerkendende betyder, at hvert individ mødes nysgerrigt og åbent, på en måde der skaber tryghed og gør, at individet udvikler sig.   Alle mennesker har behov for anerkendelse, og via  KRAP skemaerne, som er et af de redskaber, vi arbejder med inden for KRAP modellen, bliver det synligt og struktureret at sætte sig ind i den anerkendende rolle.

LA2

LA2 er et samtale- og refleksions­redskab, der har til formål at fremme trivslen og nedbringe voldsomme episoder. I samarbejdet mellem fagprofessionelle og borgeren er der et fælles fokus på at undersøge og inddrage borgerens indefra-perspektiv. Borgerens indefra-perspektiv handler i LA2 om at få italesat, hvordan borgeren oplever egen trivsel, ressourcer, netværk, mestringsstrategier, belastninger, håb og drømme.

Dernæst er LA2 en metode, som støtter de fagprofessionelle i at videreudvikle deres fælles faglige tilgange med afsæt i borgerens indefra-perspektiv. Dette gøres gennem et udefra-perspektiv, der er med til at kvalificere den socialfaglige støtte, der skal gives til en borger, når vedkommende oplever udfordringer. LA2 er inspireret af den oprindelige Low Arousal-tilgang og recovery-tilgangen.

Neuropædagogik

Neuropædagogik rummer en kombination af viden og metoder fra pædagogikken, hjerneforskningen (neurovidenskaberne) og neuropsykologien. Det er en skærpet faglig tilgang til den aktuelle målgruppe (børn, unge eller voksne), hvor vi ser bekymring for funktionsnedsættelse af de kropslige, emotionelle, sociale eller mentale funktionsområder.

I neuropædagogisk praksis ser vi hjernen som meget mere end et organ i kroppen. For hjernens fulde kapacitet kommer til udtryk i det komplicerede samspil mellem krop, hjerne og omgivelser. I neuropædagogisk praksis ser vi på borgeren i et biologisk, psykologisk og socialt helhedsperspektiv. I den neuropædagogiske tilgang tager vi udgangspunkt i et afbalanceret fokus på menneskelige ressourcer og vanskeligheder. Tilsammen medvirker det til at kvalificere den pædagogiske praksis.

Vi forsøger at gøre os umage med, at I som studerende får en god og lærerig tid på Rosenholm. 

Derfor har vi en særskilt side med information om det at være studerende hos os, som du kan finde her:

Studerende på Rosenholm

Pårørende – familie og venner – har en betydningsfuld rolle i de fleste menneskers liv. De er med til at forme vores liv og er en del af vores identitet og historie.

For mange af beboerne på Rosenholm er det vigtigt, at medarbejderne bidrager til at understøtte og udvikle relationen til pårørende, i det omfang beboeren ønsker det.

Det er derfor vigtigt for os, at pårørende føler sig velkomne og anerkendt af medarbejderne, når de er på besøg hos en beboer på Rosenholm.

Kontakt

Solvej Lyngbye Andersen
Centerleder

Tlf.: 9628 4260
Mobil: 29359 4672
@: rohsla@herning.dk 

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv fra myndighed til myndighed

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?